HAGIOTERAPIJA
Početna
Hagioterapija
Molitva
Vjeronauk
Seminari
Iz evanđelja
Pjesmarica
|
HAGIOTERAPIJA
Hagioterapija je izvorno hrvatski model pružanja duhovne pomoći , a razvio
ju je dr.Tomislav Ivančić, profesor Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta
u Zagrebu i predstojnik Centra za duhovnu pomoć ( CDP ) koji primjenjuje
hagioterapiju u svome radu.
Hagioterapija je znanost koja proučava čovjekovu duhovnu dimenziju , patologiju
duhovne duše , gdje u čovjeku nastaje zlo i razaranje njegove osobnosti
i duhovne dimenzije, da bi otkrili uzrok tome i primjeniti pravu terapiju.
Hagioterapija je namijenjena za sve ljude, i ateistima i pripadnicima
svih religija.
Hagioterapija nije molitvena terapija , niti kršćanska terapija , ona
je prvenstveno prirodna terapija.
Hagioterapija se temelji na prirodnom moralnom zakonu.Bog je stvoritelj
morala.U taj svijet koji je Bog stvorio , Bog je utisnuo svoj moralni
zakon.Dao je čovjeku savjest, zakonitost dobra.
Čovjek ako je zao postaje nesretan i besmislen.
Duhovno zdrav čovjek je pošten , on je hrabar , on je strpljiv , on podnosi
zlo , on prašta drugome. On je čovjek koji vjeruje , ima povjerenja u
Boga i ljude. On voli prirodu i on osobito voli sebe. Duhovno zdrav čovjek
je velikodušan , on je radostan , on ljubi , on je prepun nade , on živi
i njega nitko ne može uništiti ni ubiti, on je vječan.
Dok duhovno bolestan čovjek je onaj koji mrzi , koji je nestrpljiv , koji
mrmlja , ogovara , onaj koji nema nade , koji očajava , koji se razočarava
, koji gubi snagu za život , on je bolestan i njega treba liječiti.
DUH
O čovjeku se uglavnom govori kao o tjelesnom i psihičkom biću.Međutim
, nedvojbeno je : čovjek je tjelesno , psihičko i duhovno biće.Duh pak
nije materijalan ,stoga nije dostupan pozitivnim znanostima.
Čovjekovo tjelesno i psihičko područje zajedničko mu je s biljkama i životinjama.
Čovjekov duh je nešto po čemu se čovjek razlikuje od svih ostalih stvorenja.
Bog je čovjeku dao , odnosno udahnuo duha.Prve stranice Biblije govore
kako je Bog čovjeku udahnuo dah života te je čovjek postao živa duša.
Poznato je da neke tjelesne bolesti mogu imati uzrok u psihi , tada govorimo
o psihosomatskim bolestima.Jednako tako , bolestan duh utječe na psihu
i tijelo.Američki istražitelji kažu da 70 posto slučajeva raka nastaje
na temelju trauma u duhovnoj strukturi čovjeka.
Čovjekov duh reagira na najfinije nijanse svakog događaja i susreta ,
registrira i najskrivenije misli i želje , kako pozitivne tako i negativne.Ako
je , na primjer , majka i samo pomislila da pobaci svoje dijete , duh
djeteta je to registrirao te je od tada povrijeđen.Budući da duh potječe
izravno od Boga , on je sposoban pohranjivati sve događaje od samih početaka
svoga postojanja a da se psiha toga uopće ne sjeća.Čovjekov duh ne mora
dozrijevati poput psihe i tijela da bi počeo registrirati događaje , več
je za to sposoban od samog početka.
Duh je neuništiv , on ostaje i kad čovjek sve izgubi i kada ga zahvate
sve smrti.
Čovjekov duh prožima i oživljava svaku stanicu tijela i svaki segment
duše.
Duh ne raste , ne stari.Jednak je sa 3 mjeseca , sa 10 godina , sa 60
godina.
Područje duha su kreposti.To su vrednote kojima se čovjek ostvaruje i
bez kojih nije čovječan.To su npr. sloboda,dobrota, pravda, povjerenje,
mudrost, nada , ljubav , vjernost , velikodušnost, hrabrost , čistoća.
Obično ih sveukupno izražavamo riječju vrednote ili humanost ili poštenje
ili vrline.
Riječ duša zajednički je naziv za duh i psihu. Duša je stoga duhovne ali
i materijalne prirode.
U duhovnoj duši duh djeluje preko duhovne strukture u kojoj se mogu prepoznati
razne funkcije, poput organa.
To su : osoba , život , savjest , intelekt, slobodna volja , srce , karakter
, religioznost , duhovno stvaralaštvo, spolnost , duhovne oči i uši i
vjera i povjerenje.
DUHOVNE BOLESTI
Bolest duhovne duše može biti :
a) KOGNITIVNE naravi - spoznajne
Da čovjek ne spoznaje duhovne stvarnosti, ne vidi ih , ne razumije te
ne živi dostojno čovjeka.To su krive slike i uvjerenja, sve što je negativno
utisnuto u život.
Kognitivne bolesti nastaju tamo gdje nismo sposobni upoznati pravi smisao
života, gdje smo nesposobni razumjeti postoji li Stvoritelj svijeta, gdje
nismo sposobni jasno uvidjeti što je dobro a što zlo.
KRIVE SLIKE O BOGU. Čovjek sam sebi stvori nekog Boga koji mu prijeti.Prava
slika je ona o Isusu Kristu.
On nikoga nije osudio.
Večina ljudi žive u krivoj spoznaji i misle da su roditelji načinili nas.Roditelji
neznaju odakle si ti došao.Mi često okrivljujemo roditelje da nas nisu
znali voljeti.Roditelji daju psihofizičku razinu a osobnost stvara Bog
u trenutku začeća.Odmah kad se dijete rodi on se spaja s grijehom svijeta-
istočni grijeh.
b) AKSIOLOŠKE naravi - etičke
Slobodna volja nije sposobna za zdrave odluke , za etičnost i moral.
Aksiološka bolest nastaje tada kada ne živimo po moralu, jer savjest nam
kaže nemoj činiti zlo, budi karakter, budi gospodar samog sebe, nemoj
biti ovisnik o drogi , alkoholu, psovki , zlu, nemoj mrziti , nemoj biti
korumpiran.
c) ANTROPOLOŠKE naravi
To je ugroženost čovjekova dostojanstva , nemoć da komunicira s Stvoriteljom,
osjećaj ugroženosti života, duboka bol koja blokira aspekte i moći duše.
Antropološke bolesti su kad nas netko povrijedi , u nas uđe zlo i ne možemo
mu oprostiti.
Kad se sjetimo da nemamo sudbinu u svojim rukama tada se počinjemo strašiti
budućnosti , ljudi pa i smrti.
Pitamo se čiji smo mi , što se događa sa našom smrću i zašto moram umrijeti.
Duhovne bolesti možemo radi preglednosti razvrstati prema raznim aspektima:
a) antropološke naravi,
b) prema vremenu nastanka,
c) prema vrsti.
A) ANTROPOLOŠKE NARAVI
Dijelimo ih na :
- EGZISTENCIJALNE
- BAZIČNE
- AKTUALNE
EGZISTENCIJALNE
Ušavši u svijet čovjek doživljava ograničenost, svoj bitak kao bitak na
smrt.
On u svakom trenu može izgubiti život, a ljudi , okolina, događaji i tijek
vremena mu pokazuju da ne može spasiti to što mu je najvažnije.Tako se
nesvjesno u čovjeku oblikuju obrambeni mehanizmi te se čovjek obara na
situacije, ljude i okolinu kako bi sačuvao život.
Ta nesigurnost tko je čovjeku Stvoritelj, te nemoć da sačuva život sugerira
čovjeku da se osloni na ljude i od njih traži sućut.On treba izraze emotivne
ljubavi.
Razočarenje nastaje kad čovjek otkrije da to nije trajna zaštita.Kada
doživi neprihvaćanje, odbacivanje ili razočarenje u prijateljstvu , roditeljima
i ljubavi, tada se njegova reakcija pretvara u srdžbu, rezignaciju,depresiju,samosažaljenje
i agresivnost.Taj protest je znak čežnje za nekim tko će ga zaštititi
od nestajanja.
Čovjek doživljava da ni svijet ni on sam ne pripadaju njemu nego su mu
dar.Tim darom on ne raspolaže , nego njime upravlja i za nj odgovara.
BAZIČNE
To su iskustva koja čovjek dobiva od trenutka začeća pa sve do godina
u kojima postaje svjestan sebe, a to znači do treće-četvrte godine života.
Djetinjstvo je slika i početak svega što će uslijediti.
Istraživanja pokazuju da se povjerenje u čovjeku učvršćuje ili oslabljuje
od trenutka začeća pa do nekoliko mjeseci i godina nakon rođenja.
Prema znakovima koji pokazuju da je čovjek u utrobi majke i poslije bio
ugrožen, može se gotovo precizno prognozirati i njegovo buduće životno
vladanje.
Generalno rečeno, ako je dijete bili željeno, voljeno , prihvaćeno , nošeno
ili rođeno bez osobitih trauma, ono će biti gotovo bez agresivnosti ili
depresivnosti.
No, ako je dijete bilo neželjeno, ako je bilo odbacivano, ako je trudnoća
bila problematična, ako je rađanje bilo dugo i bolno, ako su bile komplikacije
i ako je dijete našlo roditelje bez nježnosti, stroge, ili prezaposlene,boravak
dijeteta u bolnici, odijeljenost od roditelja, tada su to uvjeti u kojima
se prije ili kasnije može razviti depresivnost ili agresivnost.
Majka je baza s koje dijete može pristupati svojoj okolini i čitavom svijetu.Što
je dijete više vezano s majkom, to je sposobnije stvarati odnose s drugim
ljudima.
Stadij osnovnog povjerenja ( basic trust, secure base ) treba stalno provjeravati
i utvrđivati.
AKTUALNE
To su uvrede, neuspjesi, razočaranja, gubitak drage osobe, sukobi.
Osnovna čovjekova težnja jest ljubav.Biti ljubljen znači biti simpatičan,
željen, prihvačen.
Neljubljenost stvara osjećaj ugroženosti i istovremeno krivice.Zato takav
čovjek bježi od ljudi i od samog sebe.To je način njegove pasivne samoobrane.No,
on često stvara aktivnu samoobranu, time da napada druge, pokušava od
njih iznuditi ljubav, optužuje ih što ga ne vole, ne pozdravljaju, ne
traže.
Neuspjesi, razočaranja, bolesti, gubitak imovine i dragih osoba u čovjeku
unose osjećaj izoliranosti, gubitak identiteta, beznađa i zatvorenosti
bez smisla postojanja.Kao da je sve razrušeno, umrlo i nestalo, pa čovjek
gubi smisao za život.
Međusobna vrijeđanja, povišen glas i grube riječi djeluju na čovjeka jednako
kao i fizičke povrede na poslu i u životu uopće.One stvaraju rane koje
pri svakom susretu bivaju otvorene i krvare.
UZROCI DUHOVNIH BOLESTI
Osnovni uzroci duhovnih bolesti su : zlo , požude i uvrede.
Bit djelovanja Zloga je u tome da se protivi Bogu i njegovu stvorenju
te osobito kruni stvorenja - čovjeku.
Zlo se događa samo na nekom dobru , ono razara nešto što već postoji ,
što je lijepo i istinito
Đavao je ljude uvjerio da će neposlušnošću prema Stvoritelju postati kao
bogovi.
Kad čovjek drži Božje zapovijedi , on pobjeđuje zlo i ostaje duhovno zdrav.
ZLO
Filozofski gledano zlo je pomanjkanje dobra ili manjak egzistencije.Zlo
nema vlastite egzistencije , nego je na nekom dobru.
Zli kao đavao i sotona ljude navodi na zlo , on je zavidnik , zavodnik
i neprijatelj Boga i ljudi.
On zavodi prve ljude da čine ono što im je bilo zabranjeno , da se suprostave
Bogu , da se od njega odijele i da sami sebe proglase bogovima.Za to djelo
on koristi zgodnu priliku , odnosno iskorištava bilo kakvu ograničenost
čovjeka , njegovu slabost i nevolju da bi ga napao.
POŽUDA
Požuda je čovjekova tako neodoljiva vezanost uz stvorenja da ih on smatra
izvorom života.
Požuda je sila u čovjekovim udovima koja ga veže uz oholost , uz tjelesne
užitke , uz gramzljivost vidljivog bogatsva.Sveti Ivan kaže da je u svijetu
požuda tijela , požuda očiju i oholost života ( 1 Iv 2,16 ).
Požuda izopačuje etičke i moralne vrednote.Ona sugerira čovjeku da je
tjelesno važnije od duhovnog.Na taj način onemogućuje čovjeku da vlada
sobom , odnosno da bude slobodan.
Kada na požudu pristane , tada veže svoju slobodu i postaje odgovoran
za svoje djelo. Tada čovjek postaje ovisnik , krivac i patnik.
UVREDE
Nesmotrena riječ , nepravedna kritika , lakoumni postupak , odbačenost
, neuspjeh , nečovječno ponašanje prema nekome čovjeka može duboko povrijediti
i slomiti njegove nutarnje duhovne sile.
To je doživljaj sličan nekoj tjelesnoj traumi ili nesreći.
SIMPTOMI DUHOVNIH BOLESTI
PRIMARNI SIMPTOMI
1. GRIŽNJA SAVJESTI
Grižnja savjesti pokazuje da čovjek njome ne raspolaže , nego ona raspolaže
čovjekom.Čovjek može samo slušati ili ne slušati savjest.Ona čovjeka opominje
da je radio protiv savjesti , te je nastao konflikt , ranjenost savjesti.
2.OVISNOST
Ovisnost može biti o alkoholu , drogi , cigaretama , kocki , seksu , ljudima.
Kod ovisnosti je zarobljena slobodna volja , a to znači razorena krepost
ili vrednota slobode , te ona više ne može funkcionirati.
Tko čini grijeh , rob je grijeha.Čovjek koji se jednom svojevoljno odlučio
za grijeh , jedva se može iz njega izvući.
3.PATNJA
Osobito su teške duhovne patnje.Njih možemo nazvati moralnim patnjama.
Ako nas je netko od ljudi povrijedio , doživljavamo da nas je napalo zlo
ljudi , ako smo mi nanijeli bilo kome bol , doživljavamo krivicu.
DUHOVNA TERAPIJA
1.KOGNITIVNA
2.AKSIOLOŠKA
3.TEOLOŠKO-ANTROPOLOŠKA ( agape , pistis , eirene , dynamis i pneuma terapija
)
KOGNITIVNA TERAPIJA
Kognitivnu terapiju provodimo tako da pacijentu objasnimo kako je duhovna
dimenzija za čovjeka bitna i da je čovjek tek po njoj čovjek
Bitno je u kognitivnoj terapiji pacijentu najprije objasniti u čemu se
sastoji njegova duhovna bol i kako iz nje može izići.Važno je također
objasniti zašto čovjekov duh reagira na zlo i na požude , te osobito na
uvrede.
AKSIOLOŠKA TERAPIJA
Dok kognitivna terapija ostavlja pacijenta nekako pasivnim , dotle aksiološka
traži od njega odluku.
Obrat iz zla na dobro , iz laži na istinu , iz mržnje na ljubav uspostavlja
zakonitosti čovjekova bića i zdravo funkcioniranje duhovne duše.Poroci
uništavaju život i zdravlje a vrline i kreposti ih ponovno vraćaju.
Aksiološka terapija mijenja stav pacijenta od zla prema dobru i time temeljno
i egzistencijalno liječi dušu. Bitna praksa u ovoj terapiji je zapravo
metanoja ili obraćenje.Obraćenje se treba najprije dogoditi u njegovim
mislima , a onda u željama i volji.Treba se okrenuti od mraka i vjerovati
u svjetlo , treba misliti i govoriti pozitivno.
TEOLOŠKA - ANTROPOLOŠKA TERAPIJA
Ona izravno i izričito povezuje čovjeka s izvorom njegova postojanja
i time omogućuje ozdravljenje.
Razlikujemo pet načina posredovanja milosne terapije pacijentu : agape
, pistis , eirene , dynamis i pneuma terapija.
AGAPE TERAPIJA
Agape je grčka riječ , a označuje Božju bezuvjetnu ljubav prema čovjeku.
Agape terapija se posreduje najprije tekstovima Svetoga pisma koji objavljuju
Božju nježnost , vjernost , ljubav i praštanje.Nakon toga se ona provodi
najprije tzv. klasičnom molitvom za Božju ljubav , a onda različitim oblicima
molitava koje posreduju pacijentu povjerenje da ga Bog voli.Zatim i tzv.
druga klasična molitva , molitva otkupljenja , molitva dubina , molitva
padobrana , molitva u krilu Oca nebeskoga.
Temeljna trauma kod svih pacijenata jest pomanjkanje ljubavi.To je pomanjkanje
tla na kojem čovjek može živjeti.Primiti ljubav znači nekome biti dragocjen
, ne zbog nekog određenog razloga , već jednostavno zato što postojim.
Najdublja čovjekova težnja jest da bude voljen.
Ova terapija daje temeljne uvjete za ozdravljenje - bazičnu i egzistencijalnu
sigurnost , neugroženost , povjerenje.
PISTIS TERAPIJA
Pistis je grčka riječ a označuje vjeru i povjerenje.
Pistis terapija posreduje bazično i životno povjerenje u osobu Stvoritelja
, uspostavlja središte pacijentova bića , odstranjuje strahove i tjeskobe
, te čisti od mržnje , negativnosti i ovisnosti.
EIRENE TERAPIJA
Pomiruje čovjeka sa samim sobom , drugima i Stvoriteljem.Ona liječi lažne
krivice i oslobađa od nepovjerenja u opraštanje grijeha.
Terapija pomirenja smije doći tek nakon agape terapije jer je kontraindikativno
odmah tražiti od pacijenta pomirenje , budući da on za to nije sposoban.Njega
treba najprije temeljito uviti u Božju ljubav , u sigurnost da je voljen.Onda
će lako moći oprostiti.Isto tako ga se ne smije odmah poslati na ispovijed
, nego najprije temeljito na to pripremiti.
DYNAMIS TERAPIJA
Ima zadaću snagom molitve Crkve ili izavnim zahtjevom u molitvi pacijenta
osloboditi od ovisnosti.
To su molitve kojima se čovjek odlučno suprostavlla grijehu i zlu , odnosno
kojima se čovjek odriče Zloga i njegovih djela.
Crkva poznaje kod krštenja molitve otklinjanja.
Sam pacijent može moliti ovako : Isuse Kriste , neka u tvoje ime odstupi
od mene svaka zla sila i svaka napast.
PNEUMA TERAPIJA
Pneuma je grčka riječ koja označava duha.Pod pneuma terapijom mislimo
na molitvu za darove Duha Svetoga i njegove plodove , koji su zapravo
kreposti , odnosno snage protiv grijeha i poroka.
OPROSTITI DRUGIMA
Osobito je važno da pacijent oprosti svima koji su mu učinili neko zlo.Treba
mu objasniti da oprostiti drugima nije zapovijed koju mora izvršiti ,
nego preduvjet da bi uopće duhovno ozdravio.
Ako ne oprostiš , ostaješ u mržnji , a tada si ti sam bolestan , negativan
i mračan.
HAGIOTERAPEUT
Hagioterapija , duhovni lijekovi, duhovna terapija i pacijent stoje u
rukama hagioterapeuta.
Hagioterapeut treba imati trostruku izobrazbu:
1. DUHOVNA FORMACIJA
Ona se stjeće u zajednici Molitva i Riječ a obuhvaća mistagošku i aspirantsku
formaciju.
2. STRUČNA FORMACIJA
Ona obuhvača hagioterapijsku izobrazbu koju organizira zajednica Molitva
i Riječ putem škola za hagioterapiju
3. TEOLOŠKA FORMACIJA
Ona se dobiva na katoličkim učilištima ( Katolički Bogoslovni fakultet
, Institut za teološku kulturu laika i Institut za kršćansku duhovnost
)
.
Hagioterapeut prvenstveno treba biti psihički i duhovno zdrav.Važno je
da ima dobar glas u Crkvi i u svijetu.Ako je on sklon poroku ili ako se
na njemu ne vidi napredak u vrlinama i duhovnom životu, tada je on loš
hagioterapeut.
Njegovo moralno stanje može izvana ocijeniti njegova okolina i njegovi
najbliži.
On nesmije biti u sukobu s Crkvom i njezinim zakonima, njegov brak mora
biti crkveno uredan i njegov obiteljski život društveno neosporan i besprijekoran.To
znači da se od njega očekuje da nije ovisnik o alkoholu, o drogi , o magiji
ili o nekom grijehu ili poroku.
Da bi mogao prepoznati bolest i lijekove za nju, potrebno mu je prijateljevanje
s Isusom Kristom i temeljito iskustvo molitve , duhovnog života i darova
Duha Svetoga.
Da bi hagioterapeut mogao dobro izvršiti svoje duhovno poslanje , nužno
mu je da u danu ima barem jedan sat meditativne molitve.To bi trebao biti
prijateljski razgovor s Bogom , a ne samo čitanje Svetoga pisma ili usmena
molitva.
Hagioterapeut osim svakodnevne molitve , koja mora biti strogo disciplinirana,
treba čitati Sveto pismo, neko duhovno štivo i svaki dan učiti dalje svoju
struku.
On bi trebao mjesečno imati jedan dan duhovne obnove ili duhovne supervizije,
trebao bi se redovito ispovijedati i po mogućnosti svaki dan slaviti euharistiju.
PRIMJER IZ PRAKSE
Dr. Marina Marinović , CDP Zagreb
Strah
Djevojka , 26 godina , bez djece , praktični vjernik , zatražila je pomoć
Centra zbog straha od vožnje dizalom i javnog nastupa , te nepodnošenja
ljuljanja , kada bi se javila mučnina i oblio je hladan znoj.
Da bismo utvrdili uzrok njezinih poteškoća , napravljen je upitnik , iz
kojeg smo saznali da je prvo i željeno dijete. U šestom mjesecu trudnoće
roditelji su se zatekli u gradu gdje je bio potres , pri čemu se majka
jako prestrašila te je do kraja trudnoće morala uzimati lijekove za umirenje.
Porod je bio nešto prije termina , pa je dijete kratko vrijeme boravilo
u inkubatoru.
U djetinjstvu ju je čuvala majka , a otac je radio. Na brata , koji je
četiri godine mlađi , bila je jako ljubomorna. U školi je bila povučena
, mirna i dobra učenica. Vožnju na vrtuljku i ljuljanje na ljuljački je
kategorički uvijek odbijala , zbog čega su joj se druga djeca rugala.Ruganje
se ponovilo i na maturalnom putovanju kada se jedina nije htjela popeti
na vidikovac
.Ima veliki krug znanaca , ali ne i prijatelja , jer je zatvorena i teško
se povjerava.Neodlučna je u vezama s mladičima , pa je oni ostavljaju.U
podacima o precima nije pronađeno ništa značajno , a s okultnim praksama
nije dolazila u doticaj.
Za postavljanje duhovne dijagnoze iz upitnika su , kao bitni čimbenici
, izdvojeni majčin proživljeni strah u trudnoći te odvajanje od roditelja
zbog boravka u inkubatoru , pri čemu se razvio subjektivni doživljaj manjka
ljubavi. U djetinjstvu se , zbog straha da ne bi bila ponovno odbačana
, ponaša uzorno , a zbog subjektivnog doživljaja uskraćene ljubavi javlja
se ljubomora i manjak povjerenja , koji dovodi do nesigurnosti i straha.Duhovne
strukture koje su oštećene su život , srce , ljubav i povjerenje.Kod pacijentice
je stoga postavljena duhovna dijagnoza patnje uzrokovane uvredama koje
su nastale prenatalno i postnatalno.
U terapiji su korištene samo pojedine kateheze ( kateheza o egzistenciji
, Isusu Kristu i molitvi ) te molitve kojima se nadoknađivao manjak ljubavi
( agape-terapija ) i gradilo povjerenje ( pistis-terapija ).Osobito je
pomogla molitva Vjerujem da me Bog voli , moj život je na njegovom dlanu.Zatim
su primjenje molitve praštanja ( eirene-terapija ) zbog djece koja su
joj se rugala u djetinjstvu , te na kraju pneuma-terapija ( za ispunjenje
duhom ljubavi , povjerenja , mira , hrabrosti , odvažnosti )
Terapija je bila raspoređena na sedam kratkih susreta po pola sata jednom
tjedno ili jednom u četrnaest dana.Provodila se u Centru , a pacijentica
je svakodnevno kod kuće naučene terapije još sama primjenjivala na sebi.
Prvi rezultati terapije pokazali su se već nakon trećeg susreta.Strahovi
su se počeli smanjivati , da bi do kraja terapije potpuno nestali. Odnos
prema roditeljima dobio je novu kvalitetu.Pacijentica je oprostila djeci
koja su joj se rugala i stekla je samopouzdanje.Uspjela je uspostaviti
prijateljstvo , a započela je i vezu s jednim mladićem.
NOVA
TERMINOLOGIJA
U zadnje vrijeme
se pojavila nova terminologija.
Termin terapija
se zamjenjuje jasnijim terminom put do zdravlja, odnosno put do cjelovitosti.
Evo koji su to
putovi do zdravlja:
1.Put mudrosti
( via sapientiae ) daje
kognitivno zdravlje.
Put mudrosti je
razmišljanje o smislu života, svojim problemima, uzroima problema i traženje
rješenja.Mudrošću se ispravljaju krive slike o sebi, svijetu i Bogu.
2.Moralni put
( via moralis ) dovodi do
transcendentalnog zdravla kada se ukloni neetično ponašanje kojim se osoba
razara.
3. Duhovni put
( via spiritualis ) ovaj
put promatra gdje i koje duhovne sposobnosti ne funkcioniraju da bi čovjek bio
zdrav i cjelovit na području slobode
4.Teološki put
( via teologica ) pruža
uvid gdje čovjek u odnosu na Boga i na transcendenciju nije u skladu.Radi se o
odnosu prema Bogu.
Ovaj put ima pet
vrsta:
1.Put ljubavi
( via caritatis) put
susreta s bezuvjetnom , Božjom ljubavi
2. Put
povjerenja ( via fidutie)
povjerenje da će biti dobro, da je Bog na tvojoj strani.
3. Put
pomirenja ( via reconziliationis) s onima koji su te povrijedili, ili koje si ti povrijedio
4. Put
oslobođenja ( via deliberationis) put prema slobodi od onoga što zarobljava
5. Put milosti
( via gratie ) naučiti
uspostaviti kontakt s Bogom.
TOMISLAV
IVANČIĆ
Tomislav Ivančić rođen je u Davoru 1938. godine.Nakon
filozofskog i teološkog studija u Zagrebu i Rimu zaređen je 1966. godine za
svećenika zagrebačke nadbiskupije.Postigavši magisterij iz filozofije i
doktorat iz teologije na papinskom sveučilištu Gregoriana u Rimu, vraća se
1971. godine u Zagreb gdje postaje profesor Katoličkog bogoslovnog fakulteta
Sveučilišta u Zagrebu.Pročelnik je katedre fundamentalne teologije , bio je
jedan od urednika Bogoslovske smotre , član je uredništva i suradnik brojnih
tuzemnih i inozemnih teoloških časopisa, te član Društva hrvatskih književnih
prevoditelja.Od 1983. godine kanonik je zagrebačkog Prvostolnog kaptola.
Područje njegovog znanstvenog rada su filozofija , teologija
i književnost.On istražuje odnos filozofije i teologije, vjere i znanosti,
ateizma i religioznosti, objave i vjere , Crkve i crkvenih zajednica,
kršćanstva i religija, fenomen sekti i pitanja teološke epistemologije.Osobito
područje njegova zanimanja je istraživanje čovjekove egzistencijalno-duhovne
dimenzije,gdje otkriva način suvremene evangelizacije te nužnost razvoja
duhovne medicine, koja je uz somatsku i psihičku nezaobilazna u cjelovitom
liječenju čovjeka , a osobito u liječenju duhovnih bolesti i ovisnosti.
U tu svrhu razvio je metodu hagioterapije i osnovao 1990.
godine u Zagrebu Centar za duhovnu pomoć čiji je predstojnik.
Od 1971. godine uz rad na fakultetu bio je studentski
vjeroučitelj u zagrebu , inicijator molitvenog pokreta unutar Crkve,osnivač
vjerničkog društva pod imenom Zajednica Molitva i Riječ ( MiR ),te voditelj
brojnih seminara za duhovnu obnovu i evangelizaciju kod nas i u inozemstvu.
U posljednom desetljeću školuje kod nas i u inozemstvu
djelatnike za rad u centrima za duhovnu pomoć i za vođenje seminara za
evangelizaciju.
Od 1998. do 2001. godine bio je dekan Katoličkog bogoslovnog
fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.
Papa Ivan Pavao II izabrao ga je 9. veljače 2004. godine za
člana Međunarodne teološke komisije kojoj je presjedavao pročelnik Kongregacije
za nauk vjere , Joseph kardinal Ratzinger , sadašnji papa Benedikt XVI.
|